Είναι γεγονός πως η καθημερινότητα τόσο των ενηλίκων όσο και των ανηλίκων έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό, μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας, λόγω Κορονοϊού και την αναγκαστική παραμονή μας στο σπίτι.
Ο χρόνος επικοινωνίας και επαφής με τα παιδία είναι πιθανόν περισσότερος, αν και για πολλούς οι απαιτήσεις της εργασία από το σπίτι είναι το ίδιο έντονες με το προηγούμενο διάστημα. Αυτό συνήθως προκαλεί μία κατάσταση δυσφορίας στους γονείς, που προσπαθούν να ανταπεξέρθουν σε αυτούς τους ρόλους –ρόλος γονέα, ρόλος εργαζόμενου. Η πίεση αυτή ίσως εμφανίζεται όταν οι γονείς προσπαθούν να ικανοποιήσουν τα αιτήματα και των δύο αυτών ρόλων μαζί.
Για να αποφύγουμε τις εντάσεις και τον εκνευρισμό τόσο για εμάς, όσο και για τα παιδία, τα οποία αντικατοπτρίζουν συνήθως τις συμπεριφορές των γονιών τους, θα ήταν καλό να δώσουμε στα παιδία αυτό που αποζητούν από το περιβάλλον τους: σταθερότητα, ασφάλεια, συνέπεια.
Ας δούμε παρακάτω τρόπους που θα ικανοποιήσουν αυτές τις ανάγκες των παιδιών:
- Τηρούμε όσο είναι εφικτό σταθερή καθημερινή ρουτίνα ύπνου και διατροφής για τα παιδιά.
- Όταν ξυπνάνε το πρωί τα παιδία μπορούμε να τα ενημερώνουμε για τα βασικά μέρη του ημερήσιου προγράμματος τους (π.χ. τρώμε πρωινό, ζωγραφική, τρώμε φρούτα, χορεύουμε, τρώμε μεσημεριανό, κοιμόμαστε κ.λ.π) Αν αυτό μπορεί να γίνει με οπτικά ερεθίσματα, όπως για παράδειγμα να ζωγραφίσουμε όσα έχουμε να κάνουμε αυτήν την ημέρα σε ένα χαρτί μαζί με το παιδιά ή να κολλήσουμε εικόνες με όσα πρόκειται να συμβούν σε ένα μαγνητικό πίνακα, τότε θα είναι ακόμα πιο διασκεδαστικό για εκείνα και πιο αποτελεσματικό.
- Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδία να τα πληροφορούμε και να τα εντάσσουμε στο χωροχρόνο. Ποιά μέρα της εβδομάδας έχουμε σήμερα, πληροφορίες σχετικές με την εποχή, το μήνα είναι πολύ βοηθητικά και στην ενεργοποίηση των γνωστικών τους ικανοτήτων.
- Ενημερώνουμε τα παιδία με ποιόν θα βρίσκονται στις διάφορες δραστηριότητές τους. ( Πρωινό με τη μαμά, ζωγραφική με το μπαμπά κ.α.)
- Προσπαθούμε να είμαστε συνεπείς σε αυτά που τα πληροφορούμε. Αν πιστεύουμε πως δεν θα είμαστε, καλύτερα να μην προβούμε σε ενημερώσεις.
- Δίνουμε χώρο και χρόνο στα παιδία μέσα στη μέρα να παίξουν μόνα τους, να λειτουργήσουν εκτός προγράμματος, να βαρεθούν! Όταν το παιδί έχει άφθονο ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή του, έχει την ευκαιρία να πειραματιστεί με διάφορα πράγματα, να σκεφτεί, να δοκιμάσει, να απορρίψει, να δει τι του αρέσει και τι όχι. Μέσα από αυτή τη διαδικασία αποκτάει αυτογνωσία, ψυχική δύναμη και επίσης βρίσκει χαρά.
- Προσπαθούμε να έχουμε μία κοινή γραμμή προσέγγισης και οριοθέτησης των παιδιών και από τους δύο γονείς. Μόνο έτσι τα παιδία θα μπορέσουν να αντιληφθούν το ρόλο τους.
- Οι γκρίνιες, ο θυμός και όλα τα σχετικά αρνητικά συναισθήματα είναι απολύτως αποδεκτά. Αναγνωρίσουμε στα παιδιά μας πώς νιώθουν, τα ενημερώνουμε πως τα καταλαβαίνουμε και αποδεχόμαστε το όποιο συναίσθημα τους και είμαστε εκεί για να τα βοηθήσουμε να βρούνε λύση για αυτό.
- Η αγκαλιές και τα «σ αγαπώ πάντα και συνέχεια» είναι φυσικά ό,τι πιο όμορφο μπορούν τα λάβουν τα παιδία από τους γονείς τους και το αντίστροφο!
Οι συμπεριφορές των παιδιών αλλάζουν πολύ συχνά, στα πλαίσια της φυσιολογικής εξελικτικής πορείας τους. Προσπαθούμε να μη φωτίζουμε μόνο όσες από αυτές μας προβληματίζουν, να αντιδρούμε με ψυχραιμία και συμφωνία με το/τη σύζυγο και με υπομονή να γνωρίζουμε τα παιδία μέσα από αυτές.
Βασικός, λοιπόν, παράγοντας της καλής επικοινωνίας με τα παιδιά είναι η προσωπικότητα των γονέων και η διαχείριση των δικών τους συμπεριφορών καθώς και η ψυχική τους υγεία. Αν οι γονείς καταφέρουν να είναι σταθεροί στο δικό τους πρόγραμμα και να καλύπτουν τις δικές τους ανάγκες και υποχρεώσεις, τότε και τα παιδί θα εισπράττουν από αυτούς θετικά συναισθήματα και συμπεριφορές, ώστε να τα αναπαράγουν.